Tuesday, June 30, 2009

Tatkala kumbang mogok...



Bolehkah madu diganti?

Saya selalu bermuhasabah pada konotasi yang terdapat di baris bidalan ini:

Kumbang tidak seekor, bunga tidak sekuntum.


Saya bukan renungkan dari aspek seseorang yang kecewa dalam bercinta. Sebenarnya ayat ini memaparkan kata-kata bersemangat dan positif untuk mereka yang bercinta separuh mati tapi dikecewakan. Lantas, dunia bagaikan zombie yang hidup segan, mati tak mau yang ditayangkan dalam Thriller nyanyian arwah MJ.

Saya bukan merenung ayat ini dari segi zombie yang melonjat-lonjat itu tapi dari jantina kumbang dan bunga. Bidalan ini menggambarkan kumbang itu semestinya jenis lelaki dan bunga pula semestinya perempuan.
Boleh tak kita pusingkan gambaran ini. Kita letaklah kumbang itu perempuan dan bunga itu lelaki. Ada orang tak boleh pusingkan pandangan ortodoks ini! Kenapa agaknya, kepala kita dibentuk begini? Mungkinkah peribahasa ini yang mengukir pemikiran kita begini? Sehingga kita melihat semua kumbang itu lelaki dan semua bunga itu perempuan?

Dari pengalaman, dari siasatan, dari pemerhatian, ini bukan halnya pada kerangka fikiran orang Jepun. Menjangkakan kumbang itu lelaki membawa tuduhan seksis.
Kumbang dan bunga adalah anugerah alam, pemberian-Nya dan mengikut fitrah mempunyai dua jantina. Juga bunga, fitrahnya ada bunga jenis jantan dan ada bunga jenis betina.

Kumbang yang menghisap madu bunga itu dari golongan kumbang askar. Kumbang askar diperintahkan-Nya mengumpulkan madu untuk Maharani Kumbang yang melahirkan beribu-ribu anak kumbang. Madu itu dikumpulkan untuk menghidupkan anak-anak kumbang.

Bolehkah madu diganti jika kumbang hilang dari busana tua dan kerepot ini?

Pertanyaan besar, janganlah dipermain-mainkan soalan ini. BIG Happening.

Kumbang semakin berkurangan di Jepun! Rakyat kumbang di Jepun sangat rendah sampaikan tahun ini pasaran madu di Jepun tidak mencukupi.

Balik lagi...bolehkah madu diganti?

Masalah kumbang mati, kumbang kurang...itu juga masalah saya.

Bolehkah madu yang saya sapukan bersama roti panggang dan taburan tepung kacang soya buat sarapan setiap pagi digantikan?


*********************

2 comments:

  1. Kenalaah beli madu impot lepas ni Kak Lela.

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Jahrera,

    Bagi saya, sangat cantik bahasa melayu akak untuk entry kali ini. If only I could understand Japanese, I know your Japanese haiku would sound as beautiful, bcoz translated version pon cantek. :)

    ReplyDelete