Monday, December 20, 2004

Mee Udon


Resipi ini diminta oleh Ayaka

Perasa sop:

2 pkt katso dashi (perasa ikan tuna)

200 ml shoyu (kicap Jepun tanpa alkohol)

1 tbsp gula

1500 ml air (untuk 4 orang makan)


Masakkan dashi, shoyu, gula dengan air sampai mendidih.

Kalau udon yang kering, rebus dan toskan air rebusan tadi.

Kalau udon basah, masukkan dalam air mendidih 5 min. dah toskan air itu.

Masukkan mee udon dalam bekas sop, susun tahu, daun bawang, telur rebus dan fish kek.

Masukkan kuah mee udon, taburkan lada serbuk, makan dengan chopstik panas2.

Thursday, December 16, 2004

Petua haiku

Petua mencantikkan haiku.

1) Ketiga baris tidak menjadi ayat.

2) Pengarang haiku tidak menulis perasaannya, terpulang pada pembaca untuk mentafsirkan apa yang tersirat.

3) Asalnya haiku tidak bergambar, haiku yang cantik akan memberi gambaran serta-merta pada pembaca,

Haijin: Nakamura Kusatao

(5) Ba-n ryo ku no
(7) na-ka ya a-ko no ha
(5) ha e so mu ru.

Ribuan daun/
hijau, gigi anak ku/
mula menumbuh.

Kata musim: daun hijau (musim panas).
Kata warna: daun-hijau, gigi-putih

Pembaca boleh mentafsirkan perasaan ibu ini.

Haijin: Takahama Kiyoshi

(5) No o ya-i-te
(7) ka-e-re-ba to-ya
(5) ha-ha ya-sha-shi.

Membakar ladang/
balik rumah yang terang/
emak penyayang.

Kata musim: Membakar ladang bermulanya sebelum musim sejuk.

Haijin letih membakar ladang sehari suntuk dan ingin balik rumah
segara, perasaan haijin tidak ditulis tapi dapat digambarkan.

Haijin: Masaoka Shiki

(5) A-ka-tom-bo wa
(7) Tsu-ku-ba ni ku-mo mo
(5) na-ka-ri ke-ri.

Pepatung merah/
awan gunung Tsukuba/
tak ada langsung.

Kata musim: Pepatung banyak dimusim gugur.
Udara Gunung Tsukuba nyaman, cuaca cantik.
Gambaran haijin apabila dia merenung gunung tsukuba.

Perasaan tidak ditulis, pembaca mesti gambarkan sendiri.

Haijin: Yamaguchi Seishi

(5) Pi-su-to-ru ga
(7) po-o-ru no ka-ta-ki
(5) mo ni hi-bi-ki

Pistol berbunyi/
kekerasan air kolam/
ombak bergegar.

Kata musim: Pool (berenang musim panas saja)
Kata warna: Air biru

Sebelum menjunam ke kolam, haijin berperasaan yang air kolam itu keras,
bila pistol berbunyi, haijin terasa air kolam bergegar.

Haijin ingin menunjukkan perasaan takutnya sebelum menjunam ke kolam itu.


Monday, November 22, 2004

A child's look

(v5:66) Narrated Anas r.a: When the news of the arrival of the Prophet saw at Al-Madinah reached Abdullah bin salam, he went to him (i.e. the Propher saw) to ask him about certain things.
He said, "I am going to ask you about three things which only a Prophet can answer:

What is the first sign of The Hour?
What is the first food which the people of Paradise will eat?
Why does a child attract the similarity to his father or to his mother?"

The Prophet saw replied,"Jibrael(Gabriel) has just now informed me of that."

The Prophet saw said,
"As for the first sign of the Hour, it will be a fire that will collect (or gather) the people from the east to the west.

As for the first meal which the people of Paradise will eat, it wil be the caudate (extra) lobe of the fish-liver.

As for the child, if the man's discharge precedes the woman's discharge, the child attracts the similarity to the man and if the woman's discharge precedes the man's, then the child attracts the similarity to the woman."

On this, Abdullah bin salam said, "I testify that La ilaha illahllah (none has the right to be worshiped but Allah) and that you are the Messenger of Allah."

From me: Now, I know how and why a child looks like the father or the mother!!!

Monday, August 02, 2004

Nihon no haijin 1

1. Ya su-i se-n,
u-mi a-ru ru hi wa,
ko-ku nio-u.

Ya-nohara (padang rumput), su-i (air), sen (gunung).

u-mi (laut), aru (ombak), ru-hi-wa (pada hari)

ko-ku (kuat), nio-u (berbau).

Nun mata air,
masa ombak mengganas,
berbau kuat.

Haijin: Takahashi Etsuo


2. Shi-ta mo-e no,
o ba-n i-shi-i o,
mo ta ge ta ru.

shi-ta (bawah tanah), mo-e (tumbuhan)

o ba-n (besar dan berat), i-shi-i (batu)

motagetaru (diangkat, digerak, dialih)

Akar bertunas,
batu berat dan besar,
beralih tempat.

Haijin: Takahama Kiyoko


3. Ka-ze ni ne te,
zu-tsu-i no oto o,
ki-i-te o-ri.

ka-ze (demam selsema), ne-te (tidur/baring)

zu-tsu-i (dapur), no (punya), o-to (bunyi)

ki-i-te (dengar), o-ri (aku/ada)

Baring selsema,
ada bunyi di dapur,
aku mendengar.

Haijin: Shimada


4. Ka-ze-ma ka-go,
hi-to-ri ni na-re-ba,
hi-to-ri go-to.

ka-ze-ma (demam selsema), ka-go (dulu2 bakul ini digunakan untuk membawa orang)

hi-to-ri (bersendiri), na-re-ba (kalau dijadikan)

hi-to-ri (bersendiri/seorang), go-to (saja)

Bakul selsema,
kalau bersendirian,
cakap sendiri.

Haijin: Fujimoto Tsukasa


5. O-ka-ze na do,
hi-ka-nu yo-u-ni to,
fu-mi mu-zu-bu.

O-ka-ze (demam selsema), na do (dan lain2...bermaksud lain2 penyakit)

hi-ka-nu (jangan terjangkit), yo-u-ni (semoga)

fu-mi (tulis di kertas), mu-zu-bu (lipat/lipatan)...dulu mereka lipat dan ikat surat sebelum hantar (tak pakai sampul surat).

Demam dan sakit,
semoga dielakkan,
surat ku lipat.

Haijin: Ichimura Youko.


Wednesday, July 21, 2004



Daun menghijau
burung gagak menanti
"Buuk" bunyi jatuh

Friday, July 16, 2004



Si Kembang fajar
berwarna-warni pagi
melilit kaki.

Sweet asagao
Creeping over rocks and stones
your bright smile for me.



Tikar lavender
dibentang atas bumi
kenyang hidungku.

Thursday, July 15, 2004

Women are WEAK.

Every month, I go through the same biological pains since I was in my 20s.

A day before the big "M", I get this bloated feelings, this heaviness. The day when "M" comes, my back is torned into 2 separated parts, something is pulling my top and another pulls from the opposite direction. My stomach has cramps that moves in every directions, pulling, pinching and punching. I feel like going to the toilet and I would sit and wait but the cramps would only built up. I can feel my blood agitating and my neck pump with wild hormone. I see myself as a volcano, cooking fuel of hot, burning lava deep inside and this lava would burst anytime with violence. This would go on for a couple of days. On such occasion, I try not to engage in heavy work or unnecessary shoppings. I would cancel any appointments and just stay home and endure the pains.

My poor husband keeps himself away from me during this dangerous "M" days. I try to be calm and stable but many times I get carried away, I lost my fight with this devil hormones in me. I would snap at him, say horrible things to him and just behave plain rude mostly.
Sometimes, I would tell him its the time of the month and I am feeling bad and not to bother me. He understands when I tell him that I am having these pains and cramps all over my stomach, and how would he feel having to endure this every month of his whole life?
I love to be a women, to feel like a women minus this monster monthly, of course.

But come to think again, there must be some kind of "hikmah" to all the pains that I am going through.

I can't wait for menopause, yahoo...when I will not have pains and cramps, will not be like Mr. Jykell and Dr. Hyde. The day will come when I can continue fasting all days in Ramadan and do sholat uninterrupted, inshaAllah.


Ibn `Umar (May Allah be pleased with them) said: The Prophet (PBUH) said, "O women folk! You should give charity and be diligent in seeking Allah's forgiveness because I have seen (i.e., on the Night of the Ascension to the highest heavens) that dwellers of the Hell are women.'' A woman amongst them said: "Why is it that the majority of the dwellers of Hell are women?'' The Prophet (PBUH) replied, "You curse frequently and are ungrateful to your husbands. In spite of your lacking in wisdom and failing in religion, you are depriving the wisest of men of their intelligence.'' Upon this the woman asked: "What is the deficiency in our wisdom and in our religion?'' He (PBUH) replied, "Your lack of wisdom can be well judged from the fact that the evidence of two women is equal to that one man. You do not offer Salat (prayer) for some days and you do not fast (the whole of) Ramadan sometimes, it is a deficiency in religion.''

1. In this narration, certain weaknesses of the female sex have been pointed out, which are natural and pertain to the woman's biology, psychology and embryology.

According to biologists, during and before menstruation, a female's thought process is affected. Similarly, her pulse and blood pressure are also altered. Females are also more prone to hysteria. For these reasons, the Qur'an has declared that when you have to appoint or choose witnesses among women, you should choose two in place of one man. Modern researches have proved this rule to be correct on the basis of biology, psychology and embryology.

Again we know that physically speaking, the female has been named as the weaker sex. For these reasons, females have been excused from earning their livelihood. For earning livelihood, one may have to go out and work hard. Women have been exempted from this duty because of their biological differences and other considerations of Shari`ah. Present-day women who are ignorant of Islam and modern researches are not prepared to accept these scientifically and religiously proved facts. The West claims equality between the sexes. But this equality has not been established so far. Today all the important posts are occupied by males and all the international policies are framed by them alone. Even matters pertaining to women are decided by them. They have mostly relegated them to the posts of workers, secretaries and stenographers for their sexual satisfaction and enjoyment. After a struggle for hundred years, their condition today proves that they are the weaker sex.

So, it is both beneficial and more respectful for her to limit herself to the sphere of action suggested for her by Islam. If she oversteps her sphere, she will certainly lose her female dignity and prestige, as has happened in the West. Her state and condition there is an eyeopener for all.

2. Women should request forgiveness from Allah very often and be generous in charity. They should not show ungratefulness to their husbands and should avoid backbiting and cursing others so that they may save themselves from Hell.

Taken from

Saturday, July 10, 2004

Doa Tora


Tangan berlipat
bermimpi daging goreng
doa Sang Tora.

Wednesday, June 09, 2004

Bahasa Jepun 2

Blog ini juga ada buat Belajar Bahasa Jepun Hankitae

Irashai mase.............Selamat datang (penjual atau jurujual di kedai)

Yokoso irashi mase.......Selamat datang (untuk kawan atau tetamu dari luar negara)

wakarimasen..............tak tahu, tak faham (bahasa resmi)
wakara nai...............tak tahu, tak faham (bahasa tidak resmi)

sumimasen................(bila minta perhatian),(bila minta maaf kesalahan kecil), (bila menghargai jasa baik yg kecil seperti diberi laluan dulu atau dibukakan pintu)

Gomenasai................Ma'af (kesalahan besar)

Domo sumimasen...........(minta maaf kesalahan kecil-resmi), (terima kasih)

Itadakimasu..............(bila memulakan makanan)

Gochiso sama deshita......(bila habis makanan...ditujukan pada orang yang memberi makanan-orang rumah atau orang yg meyiyapkan makanan-di kedai)

Okawari shimasu...........(bila nak minta tambah makanan)

Onaka ga ippai desu.......(bila dah kenyang)

Onaka ga sukimashita......(bila perut lapar)

Ikaga desu ka?.............How? What (about you?) (bila menanyakan nak tambah makanan)

Iie, kekko desu...........(bila menolak tambah makanan)

Thursday, June 03, 2004

Bahasa Jepun 1

Daily expressions (word in bracket is optional)

ohayo (gozaimasu)................selamat pagi (use until 10 am)

konnichiwa.......................hello-selamat siang (use from 10 am til sundown)

kombanwa.........................selamat petang

sayonara.........................selamat tinggal

ja mata..........................jumpa lagi

oyasumi..........................selamat malam (addressing children)

oyasumi nasai....................selamat malam (addressing somebody older)

(domo)arigato (gozaimasu)........terima kasih

ogenki desu ka...................apa khabar?

genki desu-arigato...............baik-terima kasih

omedeto (gozaimasu)..............tahniah

do itashimashite.................sama-sama (jawab pada terima-kasih)

chotto matte (kudasai)...........tunggu kejap

dozo.............................silakan, sila awak dulu

dame............................ tak boleh

gambatte (kudasai)...............cuba sedaya upaya

shitsurei shimasu................tumpang lalu, tumpang tanya.

Friday, April 09, 2004

Makanan Jepun.

Orang Jepun amat pentingkan kesihatan. Adakah kerana nak rasa duit pencen semua jaga kesihatan. Kak Lela..tolong komen sikit!!!! Kawan blogger, Inai, yang tinggal di Niigata hampir 3 tahun, minta penjelasan.

Wujudnya sistem pencen ini baru saja dalam era perindustrian Jepun. Baru tertakluk dalam undang-undang kementerian. Ugama orang Jepun asalnya dari negara Cina, Buddist. Ugama ini tidak makan segala macam daging. Lembu asalnya diimpot dalam tahun 1800 dan daging lembu bukan makanan asli orang Jepun.

Sumber pertama makanan asli orang Jepun ialah dari laut. Ikan, kerang, ketam dan sayuran laut.
Konbu, seaweed, nori, hijiki dan wakame, semua ini sayur-sayur dari laut.
Khasiat sayur laut menambah mineral badan, melawan kanser, membuang tosik badan.

"Research shows that algin in these underwater treasures have anticancer properties and remove radioactive substances and heavy metals from the body. If you live or work in a polluted environment, eating sea vegetables daily is common sense prevention. It normalises the level of cholesterol, prevents high blood pressure and normalises the level of sugar in the blood."

Orang Jepun mempraktikan memakan secara "Eating with the Seasons".
"Wherever you live in the world, the influences of your climate, daily cycles of lightness and darkness, and what fresh foods you eat affect your body's natural rhythms; and these rhythms are influenced by the change of seasons."

Sayuran yang mengikut musim lobak putih (daikon), lobak merah (ninjin), akar teratai (renkon)=Lotus root, ubi udo, ubi kledek, ubi keladi, ubi kentang, akar gobo, ubi konnyaku dan rebong.

Orang Okinawa terkenal dengan panjang umur mereka berbanding dari lain-lain daerah di Jepun. Salah satu sayur yang ditanam di merata sini ialah goya=peria pahit..
Bila musim panas, nak katakan hari-hari makan goya...tak jelak-jelak!
Tauhu, natto, air kacang soya, miso (sejenis taucu buat sop) dan segala yang diperoleh dari kacang soya.

Bermula musim panas banyak orang Jepun menanam sayur-sayur walaupun mereka tidak ada tanah. Dalam pasu, pagar-pagar, di veranda, depan rumah, celah dapur...terung, tomato, piman (green peppers). Yang ada tanah pula akan menanam lebeh dari itu timun, jagung, kacang boncis, bende, peria, petula, lada merah, sayur sawi, bayam, kledek, kentang, lobak putih dan merah.

Kalau cendawan atau mushroom pula ada 14 macam jenis. Musim cendawan dan musim anak rebung, orang Jepun pergi ke bukit untuk mencari cendawan dan rebung.

Minuman tradisenal mereka ialah teh hijau.
Khasiat teh hijau jauh lebeh tinggi dari kopi.

"Green tea is especially helpful in reducing cancer risks. It contains powerful antioxidants which counteract the free radicals that are believed to cause cancer. Many other tea varieties can prevent or treat the following:

high cholesterol and heart attack
rheumatoid arthritis
cardiovascular disease
impaired immune system functioning

Bukan nak kata makanan orang Melayu tidak ada khasiatnya, bukankah tiap-tiap rezeki yang halal ada nikmatnya diberi Allah?
Tapi bandingkanlah "main dish" orang Jepun ialah sayur. Daging hanya membuat tumis atau perasa saja.
Contoh makanan tengahari...sop wakame dengan tauhu berkicap, peria goreng dengan tauhu, lobak merah goreng dengan telur atau natto (kacang soya) dengan hijiki (sayur laut).

Kebetulan umur mereka panjang sebab cara pemakanan mereka baik.

Sunday, April 04, 2004


"To-day is a special day in the year of 2004. It is the 4th day of the 4th month and the fourth year of 2000!"
Pak Adip tulis dalam blognya.

Selalunya kalau ada nombor haribulan yang begini, orang Jepun heboh-hebohkan!
Tapi yang ini tak ada apa2 komen dalam akbar atau kat TV talk-show atau radio!

Macam May 5 (5-5), sebelum ini hari kanak2 lelaki (cuti am), sekarang sudah ditukarkan menjadi Hari Kanak-Kanak. Sesudah banyak orang komplen pekara ini seksis! (anita pun membakar-bakar marah!)

Hari March 3 (3-3), jadi Hari anak2 perempuan tapi tak ada cuti am!

Hari Jan. 5 (1-5), Hari Strawberry...ichigo=strawberry.

Hari May 8 (5-8), Hari Peria...goya=5/8.

Hari 29 (2-9), Hari ku=2/9, semua daging kat kedai dijual dengan diskaun 20%!

Bukan pun ada makna pada saya nombor-nombor ini tapi kenapa tak heboh bila datang pada 4-4-04?
Hah, baru saya teringat!

Sebab shi-shi-zelo-shi (mati, mati, kosong-mati!!!)

Wednesday, March 31, 2004


Petikan dari BH.

Sementara itu, bapanya, Ibrahim Maadah, 53, berkata beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pentadbiran sekolah dan Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan (Jains) atas kematian anaknya.

Katanya, tindakan itu juga bagi memastikan kejadian yang berlaku ke atas anaknya tidak berulang ke atas pelajar dan anak orang lain.

"Walaupun dia sudah tiada tetapi saya akan membela kematiannya. Saya tidak berkompromi dan berganjak dalam perkara ini. Sepatutnya pengurusan sekolah dapat memastikan keselamatan pelajar," katanya.

Saya beri sokongan pada bapanya dan harap dia mendapat keadilan dari tragedi ini.
Ada orang komen yang pentadbiran sekolah dan guru-guru dalamnya tidak boleh disalahkan dan sepatutnya ibu-bapa yang bersalah sebab tidak memberi pendidikan ugama asas untuk anak-anak mereka.
Memang saya juga percaya perkara membunuh ini ada kaitnya dengan ibu-bapa dan latar-belakang pelajaran ugama.
Tapi adakah ibu-bapa murid-murid yang bersalah itu diheret ke mahkamah? Tidak kan?

Wajarnya pentadbiran sekolah itu mesti disalahkan. Memang sepatutnya pegawai sekolah, guru besar, guru kelas dan semua yang terlibat mentadbirkan sekolah itu BERSALAH!
Ingat nak jadi orang berpangkat senang ke? Pakai pangkat kat leher, jalan cekak pinggang ke?
Memanglah tiap-tiap murid yang datang ke sekolah itu dari berbagai latar-belakang bermakna ibu-bapa mereka dari berbagai lapisan masyarakat.
Yang paling mustahaknya sekolah itu mendisiplinkan murid-murid liar dan jangan dibiarkan perkara seperti "ragging" dan "hooligan" berlaku.
Kalau sudah tahu tiap-tiap tahun murid-murid buat "ragging", kenapa tak dimusnahkan dari asal? Itu pentadbiran sekolah kena bertanggung-jawab.
Berlakunya pergaduhan sebab cerek letrik, sepatutnya sekolah itu adakan senarai barang-barang yang boleh disimpan dan yang tidak boleh disimpan oleh murid-murid. Ini kan basic? Kalaulah tak ada senarai seperti ini, saya rela lambangkan pentadbiran sekolah itu KAYU REPUT!

Saya tersangatlah emosenal dan sedih atas perkara yang berlaku dan saya harap sangat-sangat mata kementerian pelajaran dan mata ibu-bapa anak liar-liar akan terjelik bila masalah ini dihadapkan ke mahkamah nanti.

Saya berdoa anak yang meninggal itu dibersihkan dosanya dan ditempatkan di shurga, amin.

Tuesday, March 30, 2004

Arwah Faris

Student beaten to death by seniors at hostel
Fourteen Form Five students of a top religious school here have been arrested for allegedly beating to death a 16-year-old schoolmate at their hostel on Sunday evening.

Sayangnya anak itu! Semoga rohnya ditempatkan di shurga dan Al-fatihah untuknya. Apa salahnya dipukul sampai mati? Yang menghairankan tragedi ini terjadi di hostel sekolah ugama yang paling canggih di Malaysia! Ini bukan hostel sekolah ugama, ini sangkap terrorist! Sekolah ini melatih anak-anak membunuh orang, kan ugama kata membunuh itu berdosa besar. Ini kan basic? Kenapa anak-anak yang memukul itu tak tahu ke?
There is something wrong with the system in that school, throw away all the present teachers...guerilla-trainers!
Guru besarnya patut dihadapkan di mahkamah. Di Jepun, ibu-bapa anak-anak yang terdapat bersalah membunuh anak itu akan dikenakan denda berjuta-juta. Membayar denda seumur hidup...!!!
Bayangkanlah, anak itu meninggal di hostel sekolah ugama, bukan di hutan belukar, bukan di tepi jalan raya!!! Tempat yang dipercayai selamat dalam segala-segala masalah dunia.

Pregnant woman assaulted and forced to perform oral sex.
Ini lagi satu headline yang shocking! Nama perempuan mengandong itu tidak tertulis dan nama jantan-jantan hantu pun tak tertulis. Kalaulah shaitan-shaitan itu berugama Islam, kira habislah image Malaysia sebagai negara Islam yang bersih di segi keIslamannya!
Kalau beginilah berlanjutan jenayah di Malaysia negara Islam, saya lebeh senang hidup di negara kaffir ini!

Pelajar baru.

Ini nak buat cerita sikit tentang pelajar 2 orang yang baru datang 1 minggu lepas. Blog ini saya rahsiakan dari mereka, jadi mereka tak tahu yang saya selalu buat lapuran. (Aisha Kamarudin...ssshhhh!).
Dalam seminggu ini saya cuba bantu mereka cara yang paling senang...bawa mereka pergi ke kedai-kedai untuk membeli barang-barang dapur.

Hari sabtu lepas, mereka kata inginkan peti ais, tapi yang murah (maklum sajalah bajet pelajar). Baiklah, saya bawa mereka ke kedai second-hand. Belek punya belek, dapat juga yang sesuai. Bayar duit dan dapat risit. Hari ini, mereka tukar fikiran, mereka nak peti ais yang baru pula, tak mahu yang second-hand! Terus bawa mereka lagi ke kedai second-hand itu dan merayu pada penjual. Rayu punya rayu, tapi tak berjaya. Penjual kata gunakanlah dulu, bila dah dapat yang lain, boleh jualkan pada kedai dia kembali, nanti dia datang ambil. Mereka kata ada orang kata kalau nak gunakan sampai 4 tahun, eloklah beli yang baru.

Pada saya terpulanglah apa keputusan mereka ambil, yang important mesti fikirkan bajet.
Ini satu pelajaran bagi mereka, di Jepun adat jual-beli bukan semudah macam di Malaysia.
Yang seorang lagi inginkan letrik gitar. Saya kata hal letrik gitar ini bukan pakar saya, tunggulah dulu.
Bila jumpa tadi mereka kata dah beli letrik gitar yen50000=RM1700
Aduh, tak sempat lagi lah budak nie...kuali nak buat goreng lauk belum beli lagi!!!
List yang perlu...kamus digital dwi-bahasa BI-BJ, TV, DVD player, kipas angin.

Siang tadi bawa mereka ke kedai jual ayam halal...terkial-kial nak kira duit. Jadi mereka gunakan duit kertas saja...dah lah jadi berlambak-lambak berat duit coin. Habis tu nak beli tabung duit, nak simpan duit coin yang berlambak-lambar tu!
Eh...gunakanlah semua duit coin, jangan simpan-simpan, nak buat apa simpan?

Baru-baru sampai, cuaca sedap...macam bilik air-con. Tak pakai sweater atau jaket....t-shirt cotton nipis, lengan pendek saja. Aduh...orang-orang sini masih pakai 2-3 lapis lagi. Ni tadi tengok seorang tu dah macam batuk-batuk. Dah kasi nasihat...walaupun cuaca nampak panas tapi mesti ada jaket...nanti sakit susah kang!!!
Dah telefon mak ke? Mak macam mana...risau tak? Tak lah! Sejak umur 11 tahun lagi dah tak tinggal kat rumah, tinggal di asrama...jadi mereka tak rasa home-sick pun!
Tak ada lauk pedas-pedas sini ok ke? Tak kisah...mereka memang tak kuat pedas!
Nasi Jepun lembik, macam pulut ok ke? Sedap...jawap mereka!

Kira mereka tak banyak cerewet. Sudah biasa dengan kehidupan jauh dari ibu-bapa, makan tak kisah...apa masuk boleh survive.
Bersopan, tak kasar suara dan bahasa, ugama pun kira basic ada cukup.

Hari Isnin depan akan diadakan Entrance Ceremony secara besar-besaran. Masa tu saya ambil foto mereka...saja nak bandingkan masa baru datang dengan masa mereka habis kursus 4 tahun nanti.

Saturday, March 27, 2004

Haiku Berries Aneh.


Chip, chip, chip...terbang,
jatuhkan dari langit,
subur meninggi.

Merah dan manis,
berbuah musim bunga,
mulut selekeh.

Punggut segenggam,
makan tidak berteman,
berries yang aneh.

Benih berries ini dijatuhkan oleh burung. Apa namanya dan dari mana asalnya, saya masih tidak tahu. Selama ini belum pernah terjumpa berries ini ditanam mana-mana di Okinawa!

Sunday, March 21, 2004


I've been trying to get my hands on "Lord of the Ring-The Twin Towers" for a month now. I think people in Malaysia and elsewhere have seen this movie ages ago but in Japan, even though I know the latest movie-making and such, I still have not seen it!!!

The list on my have-to-see movie....

Lord of the Ring-The Twin Towers
Harry Potters (The 3rd)
The Last Samurai
Kill Bill
Mona Liza Smile
The Cold Mountain

This is so pathetic. We share the same air-wave with the USA military channel. I know the latest movie showing in USA. I know movies that are in-the-making but I also know that I can only see those movies 6 months later.
Of course, some friends say go, see it at the cinemaplex, at yen 1500 = RM52.00 per person???
Well, that's the rate in Japan. I can buy 3 pcs of whole chicken with that much money. No, I will not waste that money just to satisfy my movie desire.
The first movie I saw in a theatre in Japan was in 1983 "Flash Dance", that was also the last.

Yesterday, I saw The Oprah Winfrey Show and she was commenting on the lastest movie "Thirteen".
This movie is about the true history of a 13 year-old girl who has se-x with 8 boys at the same time. How the 13 year-old girl did her rounds of "toss the salad" (doing oral on anal) and "rainbow parties" (girls leaving lipstick marks on the pe-nis). How sick can the ame-ricans society gets...!!!
Anyway, I am not into details on that.

The movie "Lord of the Ring-The Twin Towers", was shown at all cinemaplex in Okinawa for 3 months, then the DVD was released at Yen 300 = RM 10.00 for a day's rental. This rate is called the new-released rate and will be on for 3 months. Then a couple of months ago "The Twin Towers" was rated as old-released (same price=RM10.00 for a week's rental).
The video rental shop has 45 DVD of this title and everytime I went looking for it, it was "rented out"!!!

Saturday, March 20, 2004


Shunbun no Hi atau Vernal Equinox Day atau hari matahari melalui tepat di Khatt ul-istiwa jatuh pada 20/21 Mac tahun ini.
Ini bermakna waktu malam dan waktu siang sama panjangnya. Masa shuruq 6.35 pagi dan maghrib pula 6.35 petang di Okinawa sekarang dan di kawasan lain di Jepun.
Mungkin penduduk di negara bawah barisan Khatt ul-istiwa rasa tidak hairan dengan keadaan ini sebab tidak ada perbezaan masa siang dan malam sepanjang tahun. Tapi tidak begitu bagi orang Jepun.

Hari ini menjadi Cuti Umum!!!

Hari untuk mereka mendekatkan diri pada alam, menghormati segala yang hidup di alam ini.
Selepas 2 hari nanti, waktu siang menjadi panjang dan waktu malam berganti pendek, sehari 1-2 minit berbeza. Waktu solat pun akan mengikut peredaran matahari.
Salji cair dengan pelahannya, hilang suhu dingin dan cuaca akan menjadi panas dan berbahang selepas hari ini.

April dan Mei, Okinawa masuk musim hujan pula.

Friday, March 12, 2004

Sweet Raisins-Walnut Bread.

Roti ini dibuat mengunakan alat pembakar roti jenama Zojirushi.
Ada petua yang harus diikut apabila mengunakan alat ini walaupun bahannya hanya dituangkan ke dalam pembakarnya.

Petua pertama - bahan-bahan yang berair seperti susu, air dan telur dimasukkan dahulu sebelum yang lain.
Petua kedua - lebih sedap kalau digunakan tepung roti. Tepung roti berlainan dari tepung biasa.

Sweet Raisins-Walnut Bread.

1-3/8 cups.....Milk (air saja pun boleh).
4-1/4 cups.....Bread Flour (saya gunakan 2 cups tepung roti, yang lebeh tepung biasa).
5 tbsp............Sugar
1-1/2 tsp.......Salt
2 tbsp............Butter
1 1/2 tsp........Dry Yeast

Setkan Dough Short selama 45 minit. Setelah berbunyi peep, peep, peep masukkan 1 cawan raisin atau walnut atau chestnut (ikut suka rasa).
Habis uli, angkat dan salin ke acuan roti. Biarkan naik selama 3 jam. Kalau tak mau atas roti menjadi hitam, tutup roti ini dengan foil. Masukkan dalam oven yang sudah dipanaskan selama 20 minit suhu 180 c dan bakar.


Surat ini untuk Kak Azyan, sdr Fabilah dan Rajiah yang berada di Edinburgh, UK sekarang.

Saya tulis 2 bulan lepas yang saya cuba buat blog mengajar bahasa Jepun. Janji ini belum lupa lagi.
Sebelum seseorang mahir dalam sesuatu bahasa, dia perlu belajar yang asas dahulu. Otto tidak setuju saya buat blog mengajar bahasa pasar Jepun sebab ini cara tidak betul. Ini akan menghilangkan kecantikkan bahasa itu.
Memang betul, bila saya terdengar bangsa lain bercakap bahasa Jepun mengikut buku, saya rasa tercekik! Tak tahan!
Itulah saya ingin mengajar bahasa Jepun pasar atau bahasa tidak rasmi.
Saya mohon ma'af, boss tidak benarkan.

Soal keputusan Shohei, masih belum tahu lagi. Ada lagu lama berbunyi "Jgn tunggu lama-lama, nanti lama-lama dia diambil orang....!!!"
Ini bukan soal diambil orang, yang peliknya tidak ada seorang pun dari kakak ipar, sepupu atau sedara lain dimaklumkan keputusan anaknya hingga hari ini. Pelik.

Sunday, March 07, 2004

Spring haiku

Walking on hill slope,
tripping on potato patch,
smiling with the cloud.
(the hill behind my house).

UncleShimabukuro's house
High hill with spring rain,
thickly-grassed winding foot-path,
my poor sneezing nose!
(my Uncle Shimabukuro's house and hill).

Thursday, March 04, 2004

Jumpa duit

Tempat: Saiwai-ku, Kawasaki, Kanagawa.

Tahun 1983, waktu itu saya ke pasar, ternampak di tepi jalan wang kertas diterbangkan ke arah saya. Saya kutip yen 5000 itu. Lalu saya bawa duit itu ke koban atau pondok polis yang berada 200 m di depan. Saya diarah mengisi borang dan jika duit ini tidak diklaim dari pemilihnya selama 6 bulan, ia menjadi hak milik saya. Polis pondon itu akan menghubung saya untuk memberikan wang itu jika tidak diakui dari pemiliknya.
Malanya selepas 3 bulan dari kejadian ini, saya berpindah ke Singapore. Tidak ada harapan saya untuk mendapatkan duit itu sebab kalau saya tidak pergi ambil sendiri duit itu, ia dimasukkan ke tabung kebajikan.

Seminggu lepas, ada kes orang buang duit sebanyak yen 2,800,000 atau RM980,000. Wang kertas itu dibalut rapi dan dimasukkan dalam kotak. Pengangkut sampah yang terjumpa duit itu berkerja dengan Pengangkutan Awam dan buat klaim ke atas duit itu.
Macam kes saya diatas, duit yang dijumpai di jalan awam akan menjadi hak-milik sendiri lepas 6 bulan.

Dalam kes pekerja itu, adilkah dia buat klaim ke atas wang itu selepas 6 bulan kelak jika tidak ada sesiapa klaim?

Jawapannya: Tidak patut dan tidak adil sebab kaki-tangan Pengangkutan Awam hanya digajikan untuk mengangkut sampah. Sampah yang diangkut itu hak milik negara, duit yang dijumpai itu dirasmikan sebagai sampah dan sama seperti sampah yang lain, "sampah" itu hak milik negara.
Pekerja itu tidak boleh klaim "sampah" itu.

MBA, itu duit betul, bukan olok-olok. Bulan March, bulan penutup akaun syarikat.
All company financial assets will be liable for taxation by end of March (alamak, sori tak tau nak tulis dalam bahasa melayu).
Some big-shots received under-table money and by throwing away the evident, might cover their tracks from the police.
Some mafia gang got it from drugs sales and threw the money to get rid of evidence.

Anyway, this case is still under investigation. But it is quite common for people to find bundles of money on the roadside in March.
March 5, 22.22

Friday, February 27, 2004

Apa ada pada nama!

Kelakar betul bila baca blog Kak Yan tentang peragai orang dulu dan cara mereka membesarkan anak. Ini pun saya ingin ceritakan hal orang dulu.
Bapa saya pernah mengatakan yang nama saya diambil dari ayat qur'an tapi dah nak masuk setengah abad pun (belum lagi) masih belum terjumpa ayat ini.
Malam tadi dinampakkan ayat ini pada saya (alhamdullilah), Surah 25 Al-Furqan, ayat 28. Ada tertulis KHA-LI-LA (Kha-LamYa-LamAlif) bermakna "intimate friend=teman akrab". Kenapa pula dieja Ha-Le-La?
Sebab pegawai yang menuliskan nama untuk mendaftar sijil lahir ialah orang Cina. Bapa saya yang dari India menyebutnya sebagai ha-le-la!
Saya rasa nama nama ini ganjil. Kalau masuk search engine google...
halela=sejenis tarian dari Hawaii, sejenis urat kayu herbal dan
nama tempat di Israel.
Sudah 25 tahun berumah tangga pun, Otto tak pandai sebut nama ini. Ha-Re-Ra atau Re-Ra!

Sebelum hari raya puasa yang lalu saya hantarkan cek untuk menunaikan bayaran zakat fitrah (ikut senarai Jepun) pada Pak Cik di Melaka. Namanya Jalil tapi cek itu tak diluluskan sebab nama yang saya tulis salah. Salah?
Sebenarnya bukan Jalil, tapi JAHIL yang didaftarkan dalam kad pengenalannya.
Ceritanya semasa menukar pada kad pengenalan baru, pegawai tersalah tulis dan dia tak perasan sampai bertahun!

Maksud nama Jahil itu memang tidak elok dan saya sarankan pada pakcik buat pembetulan. Saya terangkan makna "jahil" padanya orang yang bodoh dalam Islam, orang yang tak mengetahui ajaran Islam.
Balas pakcik, "alahai dah nak mati, biarkanlah. Maleh nak poii tukar!"

Sekarang saya perhatikan banyak orang namakan anak mereka dengan nama yang dipetik dari qur'an. Kekadang susah menyebut nama yang tidak pernah didengar. Kalau anak tu diberi nama yang panjang dan dipanggil dengan nama sengkatan, "imi wa nai" orang Jepun kata.
Tak berfaedah.

Tapi orang dulu pula ambil nama asal sedap mulut saja. Arwah nenek namanya Lembab, sepupunya Hitam. Arwah datuk dipanggil - Kling, adik dia Piyah.

Pernah terbaca (dah lupa di mana) kita seharusnya memanggil anak dengan nama penuh yang diberikan sebab di Hari Pengadilan nanti, kita dipanggil oleh-Nya dengan nama penuh yang diberi. Oleh itu eloklah tidak dipendekkan nama (atau panggil diri dengan nama nick) sebab nanti tak kenal pula nama sebenar yang dipanggil!

Anak sedara saya (berumur 6 tahun) diberi nama Muhammad. Saya selalu menyakatnya.
saya: Nama apa?
Dia: Muhammad
saya: Muhammad apa?
Dia: Muhammad aja...marah.
saya: oh, Muhammad Aja.
Dia: Bukan, Muhammad aja, tak suka mak long Jepun.

Wednesday, February 25, 2004

Hina Matsuri-Pesta patung

HinaDollsSalji mencair
berderet lima tingkat
Hina Matsuri.

Pohon bertunas
mata sepet merenung
harapan gadis.

Jubah berlapis
Raja sehari dua
berjuta wang yen.

Hina Dolls

March 3 ialah hari Hina Matsuri atau Pesta Patung. Mengikut kepercayaan orang Jepun hari ini untuk mendoakan anak perempuan selamat dan bahagia.
Adat ini berasal dari negara Cina, orang Cina percaya yang dosa dan balak dalam badan akan dipindahkan ke patung. Keesokkan harinya patung ini dilayarkan ke sungai sebagai menolak bala. Bila adat ini dibawa ke Jepun dari era Edo tahun 1603, ia menjadi hari patung.

Mereka keluarkan patung Hina dan susun atas rak 5 atau 7 tingkat. Rak paling disusun patung maharaja dan permaisurinya, di bawah ini 3 dayang dan di bawah lagi permain musik. Rak yang terbawa disusun menteri dan yang paling bawah dihiasa dengan kembangan sakura sebab kanan dan buah peach di sebelah kiri pula.

Hidangan khas untuk hari ini ialah nasi pulut yang dibentukkan seperti berlian di warnakan hijau. Pulut yang dibentuk 4 segi berwarna merah jambu seperti bunga sakura.

Pakaian patung ini diambil dari era Heian yang bermula pada tahun 794. Jubah kimono patung pemaisuri raja perempuan dipakai 12 lapis sama seperti yang Puteri Masako pakai di hari sandingnya pada tahun 1993.

Latest Type of Hina Dolls
Satu set patung ini berharga yen 1,000,000=RM35,000 dan menjadi khazanah keluarga zaman ke zaman, turun-menurun. Tapi sekarang ramai keluarga yang tinggal di rumah sewa kecil, mereka hanya beli patung raja lelaki dan pemaisuri saja. (lihat gambar yang ada baby).
Kalau ikut pantang mereka, selepas March 3 kena simpan secepat mungkin patung itu sebab jika dilambatkan, anak gadis itu menjadi andalusia.

Friday, February 20, 2004


Selamat Tahun Baru Maal Hijrah 1425

Pada keluarga, kawan siber/mel/groups. Kenalan yang berada di seluruh dunia dan pelajar yang sukses merata.
Marilah kita berhijrah pada yang baik, terutamanya bersabar apabila memandu.

Thursday, February 19, 2004


Kebetulan ada beberapa blogger yang menanyakan tentang bagaimana orang menjadi pelupa di blog Kak Yan dan kebetulan juga saya terima mel ini. Tambahan cerita dalam bahasa melayu itu karangan tersendiri. Kalau nak kata perkara yang tertulis di bawah ini betul 100% , munkin tidak betul. Ada juga yang saya sudah mengekperimen sendiri, jadi ada yang saya rasa boleh ikut.

1. No Breakfast
People who do not take breakfast are going to have a lower blood sugar level. This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.

Anak-anak kita kena paksa makan & minum pagi sebelum ke sekolah.
Kalau malam tak makan sponge kek takut gemuk, makan kek itu buat sarapan sebab gula dalam kek itu digunakan sebagai bahan pembakar tenaga badan untuk kerja seharian.

2. Overeating
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.

Perkara kelahap makan tak payah cakap lagi sebab hadith kita sendiri melarang makan berlebihan.

3. Smoking
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.

Tak nak.....

4. High Sugar consumption
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.

Bukan otak saja yang kena jam, penyakit ken-cing manis juga menjadi.

5. Air Pollution
The brain is the largest oxygen consumer in our body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.

Cuba berdiri di tepi jalan yang penuh dengan asap kenderaan dalam 45 minit, sedut asap tu, kemudian tunggu 4 jam, kepala macam nak putus!

6. Sleep Deprivation
Sleep allows our brain to rest. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells.

Allah buatkan malam supaya kita berehat, tidurlah, biar otak itu recharge seperti bateri baru.

7. Head covered while sleeping
Sleeping with the head covered, increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.

Yang saya tahu cuma mayat saja yang tidur berselubung.

8. Working your brain during illness
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as well as damage the brain.

Kalau sakit kepala, telan panadol, tidur 4 jam, baru mulakan kerja atau belajar, tak berbaloi kalau rosak kepala tu!

9. Lacking in stimulating thoughts
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage.

Lebih elok selaraskan perbuatan kita yang mengunakan bahagian otak kanan dengan bahagian otak kiri. Otak kanan bahagian memikir dan kiri bahagian pergerakan. Main piano, gitar, komputer, berfikir dan tangan berjalan menekan kekunci.

10. Talking constructively
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain.

Hadith tertulis, kalau ada topik bercakap, baik diam! Dan kalau bercakap, elok berbual yang baik!

Tuesday, February 10, 2004

National Foundation Day.

Hari Pembentukan Negara, Feb. 11 - cuti umum di Jepun.

Sebelum tahun 1873, kalendar Jepun mengikut peredaran bulan, asalnya dari negara Cina.
Maharafa Jepun yang pertama Maharaja Jinmu mengisytiharkan hari ini cuti umum sebab hari ini beliau ditahktakan sebagai maharaja pertama (sebelum ini hanya ada penyamum dan samurai saja kot).

Selepas perang dunia 2, hari cuti ini dibubarkan sebab banyak orang kata maharaja Jinmu cerita dongeng dan karut. Tidak wujud maharaja bernama Jinmu.
selepas dibubarkan, banyak orang mengadu mereka maukan hari cuti ini dikembalikan danbermula dari tahun 1966 diumumkan semula hari ini dijadikan cuti umum.
Tapi raja yang pertama yang membentukan negara ini dikatakan raja dongeng, patutkah hari ini dinamakan Hari Pembentukan Negara atau National Foundation Day?
Umat Jepun diingatkan supaya menyayangi negara mereka pada hari ini (tak kisah cerita maharaja Jinmu itu karut atau tidak).

Monday, February 09, 2004

Hujan Isnin

Hari Isnin, gelap dan hujan menitis dari subuh. Suhu 12c, selepas solat fajr kalau tak masuk balik dalam futon (selimut tebal), kena selsema dan berbersin-bersin. Bilik tidur memang sengaja tidak pasang heater (pemanas), makanya jika membaca juga tangan terketar-ketar. Keputusan yang senang, tarik selimut sampai ke leher dan ZZZzzz.


Hatsu mutsume
hatachi ni natteru
Haru ga kuru.

Dara jelita
Dua puluh umur mu
Jambangan taman.

Bloom, my sakura
coming-of-age at 20
Season of flower.

Saturday, February 07, 2004


I have to write this entry in English because I cannot write something that is too emotional malay.
Today. I received a card and a novel and both these senders posted it on the same day i.e. 31st. Jan. 2004 (a day before Aidil Adha).

Let me talk about the card first. It was written in the sender's blog entry that whoever wishing to receive this card, should write down their names and addresses to get it.
Well, I did not send my home address because I feel that its the sender's choice about sending the card.
Well, surprisingly, the sender did sent me. Maybe because there are lots of extra cards left and no one else to send to.
The sender still take the trouble to send the card to me.

The card wishes me "Selamat Hari Raya Aidil Adha" with "Salam Maal Hijrah".
Thank you, my friend for remembering me, you know who you are.

Another gifts from the post today is a novel "Dosa Malam Pengantin" by Sri Diah. The sender promised to send it and the promise was made about 3 months ago during Ramadan.
I absolutely forgot about this promise, again thinking at the time when the sender made the promise, the novel will come, when it comes. Many people made promises to me and at this time of my life, I believe that out of 100 people who made promises, only 1 works!
Anyway, this sender reminds me of the songs.

"Rambling Rose"
by Nat King Cole.

Ramblin' Rose, Ramblin' Rose
Why you ramble, no one knows
Wild and windblown
That's how you've grown
Who can cling to, a Ramblin' Rose

Ramble on, ramble on
When your ramblin' days are gone
Who will love you
With a love true
When your ramblin' days are gone.

The last time we communicated was when I made the remark that the rambling has made me sick and it got on my nerve. Rambling means nothing is permanent, only temporary. Rambling means negativity, nothing positive comes out of negative thoughts. Rambling is boring, it is bleak, it borgs me down!
But, the sender still delivers on the promise and here I am with the book!
Obviously, the sender is trustworthy or "amanah" with promises. Thank you and as a malay pantun says,

Pulau Pandan jauh ke tengah, gunung daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah, budi baik dikenang jua."

The only pantun in malay that I still remember...sad :(

Friday, February 06, 2004


Bunga sakura di rumah jiran

Tadi masa berjalan ke kedai, tiba-tiba dihujankan kelopak sakura makan terlahirlah haiku ini.

Jalan sendiri
berhujankan kelopak
Tanah sakura.

Hatsu haru wa
sakura no hana ga
Hana zakari.

Musim berbunga
sakura berkelopak
Penuh jambangan.

Spring has come at last
Petals of pink sakura
Blossom graciously.

Thursday, February 05, 2004


Murder, rape and other violent crimes linked to online dating hit a record high in 2003.

2003 figures (37 percent increase in the number of cases reported from the previous year.)

72 cases=rape
37 cases=robbery
28 cases=murder and other violent crimes.

With close to half of Japan's 127 million people using Web-linked mobile phones, online dating sites have been blamed for making it easier for buyers and sellers of sex to get together.

1,262 were females under the age of 18 using Web-linked mobile phones engaging in prostitution.

Japan has tried to crack down on dating sites and implemented legislation to restrict online solicitations of sex, as the spread of the Internet and Web-enabled mobile phones has been linked to rising teenage prostitution.

A new law which took effect in September made it illegal for minors to solicit sex online. It also made it illegal to solicit minors for sex or offer compensation for dating, which critics say often results in paid sex.

Offenders can face fines of up to 1 million yen (or Y1,000,000 x 3.3=RM33,000)(US$9,500) or up to six months in prison.

My comment to this: Many foreigners were warned to stay away from high school girls in Japan.

Wednesday, February 04, 2004

Hari Halau Syaitan


Campak kacang kat setan

Orang Islam baru habis lempar batu di Mina 2 hari lepas. Orang Jepun juga baru habis melempar syaitan semalam dan hari itu dinamakan hari Setsubun. Orang Jepun bukan lempar batu tapi kacang. Kacang ini dicampakkan dari dalam rumah ke luar rumah sambil berteriak "Oni wa soto! Fuku wa uchi!" lebih kurang bermakna "Keluarlah syaitan, masuklah rezeki"!
Mame-maki=Campak kacang dibuat supaya penyakit, perkara malang dibuang (macam tolak bala) dan membawa rezeki dan kesihatan pada awal tahun.
Lepas campak kacang, kacang yang tinggal itu dimakan mengikut umur masing. Bermakna kalau umur 155 tahun, kenalah makan kacang sebanyak 155 biji! Ini kononnya akan membawa kesihatan sepanjang tahun.
Di rumah yang ada anak kecil, bapa mereka pakai topeng bermuka syaitan dan anak itu campakkan kacang padanya, kononnya dia itu syaitan.
Di sekolah juga begitu tapi di sekolah rendah saja. Kawan orang melayu ada seorang anak perempuan berumur 3 tahun. Tahun lalu, selepas mame-maki di tadikanya, dia mengigau setiap malam selama sebulan, menjerit yang hantu mengejarnya.

Sebenarnya mame-maki ini bertujuan untuk membezakan antara musim sejuk dan musim bunga.
Lepas setsubun, kiranya musim sejuk dirasmikan tamat dan seterusnya masuk musim bunga pula.

Pada saya, membazir betul kacang itu dicampakkan merata-rata.

Tuesday, February 03, 2004


Bunga Tsubaki di rumah ku.

Aka tsubaki
Fuyu ni saiteru
Kokoro iro.

Tsubaki merah
Mengembang musim sejuk
Warna di kalbu.

Bunga tsubaki sungguh ganjil, subhanAllah. Ianya berkembang di musim sejuk. Musim yang gelap dan masa semua pohon berguguran. Kalau keliling alam pohon yang berdahan berbogel tapi tsubaki mengembang dengan bunga kemerahan atau keputihan, terasa kenikmatan, subhanaAllah.
Bunga ini tidak ada di Malaysia. Ia juga bukan dari jenis bunga ros.

Saturday, January 31, 2004

Tembak anunya!

True Story.

MELBOURNE, Australia.

Gun-toting granny Ava Estelle, 81, was so upset when two thugs raped her 18 year-old grand daughter that she tracked the unsuspecting ex-cons down and shot off their testicles.

The old lady spent a week hunting those men down. When she found them, she took revenge on them in her own special way, said Melbourne police investigator Evan Delp. Then she took a taxi to the nearest police station, laid the gun on the sergeant's desk and told him as calm as could be, "Those bastards will never rape anybody again, by God."

Cops say convicted rapist and robber Davis Furth, 33, lost both his penis
and his testicles when outraged Ava opened fire with a 9mm pistol in the
hotel room where he and former prison cellmate Stanley Thomas, 29, were hold up. The wrinkled avenger also blew Thomas' testicles to kingdom come, but doctors managed to save his mangled penis, although he'll never be able to use it he way he used to, Detective Delp told reporters. He added, "Both men are still in pretty bad shape, but I think they're just happy to be alive after what they've been through."

The Rambo Granny swung into action August 21 after her granddaughter Debbie was carjacked and raped in broad daylight by the two knife-wielding men in a section of town bordering on skid row. "When I saw the look on my Debbie's face that night in the hospital, I decided I was going to go out and get those bastards myself 'cause I figured the Law would go easy on them," recalled the retired librarian. "And I wasn't scared of them, either, because I've got a gun and I've been shootin' all my life. And I wasn't stupid enough to turn it in when the law changed about
owning one."

So, using a police artist's sketch of the suspects and Debbie's description
of the two men, Tough-As-Nails Ava spent seven days prowling the
wino-infested neighbourhood where the crime took place till she spotted the ill-fated rapists entering their flophouse hotel. I knew it was them the
minute I saw 'em, but I took a picture of 'em anyway and took it back to
Debbie and she said sure as hell, it was them, the oldster recalled. So I went back to that hotel and found their room and knocked on the door and the minute the big one, Furth, opened the door, I shot 'em right square between the legs, right where it would really hurt 'em most, you know. Then I went in and shot the other one as he backed up pleading to me to spare him. Then I went down to the police station and turned myself in."

Now, baffled lawmen are trying to figure out exactly how to deal with the
vigilante granny. What she did was wrong, and she broke the law, but it is difficult to throw an 81-year-old woman in prison, Detective Delp said,
especially when 3 million people in the city want to nominate her for
sainthood and a medal.

So.....what to do with her?


Thursday, January 29, 2004

Sindrom salju

Penyakit ini hanya ada di negara yang bermusim sejuk. Ini bermakna orang-orang di Malaysia tidak akan dilanda dengannya!
Kebelakangan ini (lebeh 2 minggu) cuaca di Okinawa mendung berhujan, sejuk menjatuh pada suhu 10c, gelap cahaya mentari hilgang. Ini baru suhu 10c, tapi orang yang kena suhu bawa beku di tempat lain, agaknya lagi merana.

Tanda sindrom ini ialah...

1) merasa bosan setiap masa, baik orang atau barang atau berbuatan,
2) merasa badan bertambah berat lalu tidak bermaya untuk membuat sebarang kerja,
3) keinginan bersosial hilang,
4) rasa kantuk 24/7,

Kalau sindrom ini terbawa-bawa ke Hari Raya Korban nanti, nampaknya tak berasaplah dapur rumah ini.
Masa ini tidak larat menulis panjang-panjang, mengantuk!

Friday, January 23, 2004


Natto atau tempe Jepun.


Ini sarapan saya setiap pagi. Air teh susu tak bergula. Kacau natto sampai berlendir dengan nasi Jepun sekepal.
Lauk natto, kalau ada pun tambah rampai laut bersama biji bijan.
Kadang-kadang tak ada natto makan roti dengan jam limau.

Khasiat natto.

Ada orang kata natto bau busuk, bau cheese bacin. Banyak pelajar melayu tak boleh telan natto. Berlendir-lendir macam muntah kucing!

Tapi saya dah telan 22 tahun, setiap hari, sodap!

"Natto resembles bits of hardened fox feces anchored in snot. It's really unusual to eat, especially with chopsticks, though I can't imagine eating it with a fork or spoon. I spend much energy trying to disengage a series of endless threads hanging between the bowl and my mouth."

"The flavor is strong like the smell. At first I needed lots of soy sauce, spicy mustard, rice and miso soup to get it down.

So what then is natto? Natto is steamed soybeans that are fermented, sometimes in rice straw, until the beans have acquired their notorious nutty flavor, disturbing aroma and sticky slipperiness, held together like a spider web by gossamer-like threads."

"How does it get this way? It's all in the secret sauce: the bacteria bacillus natto, which activates the fermentation process. After carefully-selected soybeans have been steamed in a steel vat, they are sprayed with this concoction, packed, then heated at 40-45ーC and 100% humidity for up to 24 hours. The result is a highly digestible, unabashedly nutritious super-food. Bean for bean, natto packs more nutritional wallop than even a pint of Guinness: iron and vitamins B2 and B12, plus 16.5 percent protein."

Khasiat Natto

"There are various nutrients in the soybean, such as saponin, protein, oligosaccharide, vitamin B1, food fiber and vitamin E.
Lecithin reduces bad ball cholesterol, and remove the cholesterol which stuck to the blood vessel, and that prevents high blood pressure.
Saponin controls a cancer.
Isoflabon spelling not found prevents aging of the blood vessel, breast cancer and prostatic cancer.
There is an enzyme of nattokinaze in the natto.This enzyme has the effect which melts a thrombus. There is a vitamin k2 in the natto. When that is not in the body, calcium can't become bone. A vitamin k2 is produced at the intestines. If it is not enough in body, nattokinaze helps. Vitamin k2 doesn't exist in other food. There is a research that regional natto consumption and fracture is inversely proportional."

nota kaki: Kotak komen tenggelam timbul.

Sunday, January 18, 2004

My beautiful compu-ter

I had my first computer in 1997 and the operating system was in Japanese! The person who sold me this computer was my Japanese nephew who worked for Epson. He installed Japanese Win 95 and that was a very stressful time for me. That time, computer was entirely new to me. Before having that first compuet, I went to the Ryukyu University, almost everyday to practise some e-mailing procedures, mostly using, just to familiarize.
I had some hard time with Japanese operating system and a friend, who sympathised my situation, lent me Win 98 English . What I knew that time was only to do simple mailing and surfing. I did not installed any anti-virus system nor any Windows updates. On a few occasion, I had so much trouble trying to clean the computer after virus infection. I had to call in help from some students who are enlightenment on repairing computers. Since I could not get my hands on Microsofts products in english here, the situation became desperate to get hold of anti-virus ware in english. I called up some friends in Singapore and Malaysia to help me get those CDs.

Those days, I used dial-up line and it was based on hourly usage. The more I used, the bill would be sky-high, since it was the early era of dial-up.
Well, I ended all that by fixing asdl line on Feb 2003 and bought myself this present computer at the same time. The operating system is XP Japanese but good thing is, english-written softwares are compatible with XP windows. That means it is alright to install Canon Printer English driver or any english software like Digital camera Zoom Browser.
Over the years, I've collected a few cyber friends, some I know personally. So now, most of my time are spend with my cyberpals. Whenever I am online, they would chat up with me. Mostly during their working hours, I would leave them alone eventhough I can see their names light up ( online ready to chat). When I don't wish to chat, I would still go online but I make a remark like, "in the kitchen" or "not at my desk", or something like that!

To see my cyber friends light up, tells me...

1) that they are fine and are doing their daily chores,
2) that I am not alone in this cyber world,
3) that when I light up, I am telling those cyber friends "I am fine too",
4) that friends out there like to see me as well,
5) that friendship goes both ways.

When cyber friends light up, it does not necessary mean that it is time for chatting! No, I just love to see the names light up and I feel cyber friends appreciate this as well.
I find it really selfish of some cyber friends who go invisible, just to avoid chatting. Like they have the power to chat with some particular friends and ignore the others or like it's a one-way lane. What happens if all the rest of the cyber friends have the same attitude and everyone goes invisible. Then, forget about collecting cyber friends, forget about cyber chat machine. Stay alone and ignore the world and the world will ignore you back!
This is just my humble opinion, nothing to debate about.

Monday, January 12, 2004



Malam tadi lepas solat Ishak, saya menerima panggilan telefon dari ibu Sofia. Sofia berumur 2 tahun setengah, anak pada ibu melayu dan bapa mat salleh USA.

Dia: Kak, hubby kena outstasyen 2 minggu, tolonglah datang jagakan Sofia.
Saya: Rumah engkau jauhlah, ulang-alik makan 25 km tau?
Dia: Kak, tolonglah, saya tak dapat ambil cuti. Last minute macam ini, tak de orang boleh tolong. Please, kak.
Kak, saya bayarlah, oklah, satu jam US $3, boleh tak?
Saya: Em, malaslah!
Dia: OK,ok...US$3.50 sejam?
Saya: Oklah tapi ingat, lain kali mesti kasi notis cepat sikit, last minit macam ini tak boleh!
Dari pukul berapa?
Dia: 7.30 pagi sampai 2 ptg.
Dalam hai ini berkata aduh, kena keluar rumah 6.15 pagi (mesia time 5.15).
Dia: Iyelah kak, 7.30 pagi kena sampai sini.
Saya: Alamak, pagi sangat!
Dia: Tolonglah, kak!

Sebab takut terbangun lambat, sepanjang malam tak berani melelapkan mata dengan nyanyak. Ini sementara tunggu solat fajar, boleh mausk entri pendek ini.
Solat fajar bermula dari 5.50 pagi, kira tidaklah kelam-kabut sangat. Kesihan pula kalau saya tidak rela membantu, tidak ada siapa lagi ibu Sofia dapat minta bantuan menjagakannya.
Hari ini pula cuti umum hari Dewasa, anak dan hubby ada di rumah. Tapi USA base tak ikut cuti umum Jepun, jadual mereka mengikut USA.

Sunday, January 04, 2004

Mula sekolah


*beg itu dibuat dari kulit asli, digunakan hingga 6 thn, perhatikan harga beg itu...

Mungkin sekarang semua ibu-bapa di Malaysia sedang sibuk menyiapkan anak-anak ke sekolah.

Di Jepun penggal baru bermula pada bulan April bukan Januari. Bulan April apabila sakura sedang berkembang. Bukan sekolah sahaja yang bermula pada bulan April, semua syarikat tempatan juga bermula segalanya dari bulan April.

Berbalik pada sistem sekolah rendah pula, sebelum mula penggal anak itu diberikan sebuah meja belajar dan selalunya meja ini hadiah dari nenek atau datok anak itu. Beg sekolah seperti gambar di atas juga harus disiapkan dan kebiasaan warna merah untuk anak perumpuan dan hitam untuk anak lelaki. Semua beg sekolah yang sama bentuk ini. Mereka tidak memakai bentuk lain untuk ke sekolah. Ini yang saya rasa amat pelik.
Sebenarnya buku teks mereka semua sama ukuran and beg ini sudah dibentukkan untuk buku teks sekolah.

Untuk hari pertama, ada sessi gambar kelas bersama ibu-bapa dan inilah sebabnya mereka berpakaian formal pada hari pertama itu. Juga untuk hari pertama ibu-bapa mengikut anak-anak masuk dewan mendengar ucapan guru sekolah bersama. Selepas sessi foto bersama, ibu-bapa disuruh balik dan untuk hari kedua dan selanjutnya, ibu-bapa tidak dibenarkan melangkah masuk ke kawasan sekolah lagi.

Pada hari pertama ini, kebiasaan jadualnya hanya ini sahaja.
1) Ucapan guru dan sessi memperkenalkan diri,
2) program tahunan sekolah,
3) melantik ketua kelas dari ibu/bapa untuk Parent-Teacher Association (PTA).
4) Tanda-tangan untuk pembayaran makan tengah hari.

Makan tengahhari disediakan oleh sekolah, pembayaran di tolak dari akaun bank ada juga yang diberi sabsidi oleh kementerian pelajaran-dalam potongan 30 % . Buku teks untuk setiap mata pelajaran diberi percuma dan yang perlu dibeli hanya buku tulisan sahaja.
Oleh sebab buku teks diberi percuma, setiap hujug habis tamat kelas, buku teks itu dibuang atau disimpan sebagai kenangan.
Murid sekolah rendah tidak berpakaian seragam, setakat baju rumah untuk ke kelas.

Setiap murid berjalan ke sekolah sebab sudah ditentukan setiap kawasan perumahan diadakan sekolah dalam 2 km persegi. Ini bermakna setiap 2 km mempunyai sekolah kerajaan. Ibu-bapa tidak digalakkan menghantar dan mengambil anak dari sekolah, ini untuk menanamkan rasa berdikari. Anak-anak sekolah berjalan setiap pagi dan untuk melintas jalan, ibu-bapa bergilir bantu menjaga di setiap sudut lampu merah. Ini untuk menyenangkan anak-anak sekolah menyemberang jalan.

Di kawasan sekolah tidak ada kantin. Murid-murid tidak dibenarkan membawa duit sekolah. Kelas bermula dari 8 pagi hingga ke 2 ptg untuk murid darjah 1-3 dan 4 ptg untuk murid darjah 4-6.

Persiapan makan tengah hari disediakan oleh sekumpulan caterer untuk setiap sekolah. Caterer ini menghantarkan makanan itu sebelum mauk waktu makan dan mengambil bekas-bekas makanan sehabisnya waktu makan. Ibu-bapa diberi menu makanan bulanan dan kebiasaan makanan tengah hari itu mengandungi nasi, susu, buah, ais krim sop dan lauk. Bagi anak-anak Islam dibenarkan membawa makan sendiri dari rumah tapi ini mesti izinkan terlebih dulu dari guru kelas.

ps: aduh sakit bahu den...panjanglebar pulak entry ini.