Thursday, March 26, 2015

Sakura kehidupan


Facebook mengingatkan saya bahawa setahun lepas pada hari yang sama (hari ini), gambar pohon sakura inilah yang saya paparkan.
Saya tenung gambar ini dan bandingkan dengan pohonnya yang sedang berbuah sekarang. Memang sah tidak ada kelainan. Setiap tahun daunnya gugur pada musim sejuk, ia berbunga dan ia berbuah tapi tidak banyak kelainan dalam kehidupan pohon ini.
Saya  garapkan satu haiku mendedikasikan pohon sakura ini.

My sakura tree
Your trunk stands bend on my porch

On spring-changing sky
Naked from the bleak winter
Bloom and fruit you shall for me.


Cucu saya yang ke-4 menyambut hari kelahirannya yang pertama (1 tahun) pada 16 Mac. 2015.
Mantan Menteri Perdana (saya rasa seharusnya Menteri Perdana bukan Perdana Menteri), LKY tamat hayatnya pada pagi 23 Mar.2015.
Seperti daun sakura itu, ia gugur dan diganti baharu setiap tahun. Dahannya masih kuat, tegak bertahan segala musim.
Begitulah kita. Kita berganti, dan dialih oleh waris-waris. Kehidupan tetap berlanjutan.
Bloom and fruit you shall for me...untuk darah-darah yang mengalir dalam keluarga kami.

*****


No comments:

Post a Comment