Saturday, April 14, 2018

Kait


Hari ini buku kait ini datang dari Bristol, Gloucester, England. Tempah online dari Amazon. Harga asalnya GBP20 tapi dijual murah kurang GBP4. Sudah lama tertinggal kegemaran ini. 30 tahun dulu pernah kait baju kardigan dan sweater. Rasanya kalau tidak balik semula mengait, mungkin akan terlupa cara-cara memegang kayu pengait. Lagi pun mengait sangat mendamaikan hati saya. Waktu celah-celah tulisan yang memerah fikiran, mengait sangat melegakan kepala. Itulah saya mula mengait semula.


Ini pohon terung pipit. Pohon ini tubuh liar di sisi jalan besar. Ia sedang berbunga. Saya kata apabila sudah berbuah nanti, akan datang petik buah-buahnya. Tapi diberitahu hanya burung-burung saja makan buah terung pipit ini. Tidaklah, buah terung ini boleh buat ulam makan dengan nasi, saya pula nyatakan. Orang itu ketawa besar seperti saya berkata perkara pelik.
Saya teringat seorang kawan di Singapore mengadu yang pembantu di rumahnya kata kangkung hanya digunakan untuk makanan babi di kampungnya. Orang Singapura makan kangkung tapi untuk orang dia, sayur itu diberi kepada babi.
Adakah perbezaan ini menunjukkan kelainan taraf hidup pada kedua-dua bangsa ini?
Saya tidak pasti.


*****

2 comments:

  1. Mmm... Lain tempat lain ragamnya ya cik Lela.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, lain padang lain belalang. Tapi kalau kita masuk kandang kambing kenalah ikut lagu kambing walaupun kadang-kadang terkejut macam katak keluar dari tempurung hehe.

      Delete