Friday, April 20, 2007

Menghilangkan

Kak lela, saya Amir, ingat lagi tak? Sekarang saya ada kat Washington DC. Kalau kak lela datang sini, saya tunggu kat airport.

Tunggu, tunggu...Amir yang mana? Kepala ini mula masuk proses computation...bila kita berjumpa? adakah dia peserta JICA? Adakah dia kenalan blogging? Adakah dia pelajar yg sudah tamat pengajian di pulau ini dari JPA?

Tak ingat.

Kat Malaysia kan, ada sejenis kad telefon yang murah kadarnya, 20 min cuma 16 sen saja.

Tunggu, tunggu...20 min untuk 16 sen? Kepala ini mula sekali lagi masuk proses computation...murahkah itu? Kalau tukar kadar itu ke nilai yen, berapa agaknya...

Tak ingat lagi.

Kat Malaysia kan sekarang kalau orang bangsa lain kena langgar kereta, orang Melayu tak ambik port...orang itu berdarah separuh mati pun tak de orang tolong...

Tunggu, tunggu...kalau orang cedera itu berdarah separuh mati, mana tahu dia cina atau melayu? Mungkin darah melayu lebih merah dari darah bangsa lain kot?
Kepala ini masuk proses computation...gagal, tak dapat compute.

Nampak gayanya disebabkan tinggal jauh dari masyarakat melayu dan sudah sekian lama tidak berhubung, maka profail dan data juga masuk proses deletion.

Nampak gayanya juga yang tinggal pada diri ini hanya percakapan dan bahasa melayu saja boleh dikekalkan. Itu pun pada orang bijak pandai berbahasa Melayu (ialah orang melayu rasa puas dengan kepandaian berbahasa melayu), cara tulisan ini seperti jijik dibaca, kotor dijadikan ayat dan tidak seharusnya dihormati dan setaraf. Undang-undang yang dijatuhkan...tak layak menulis bahasa Melayu...keluar, keluar, berambus...

Mungkin betul juga anggapan ini...darah melayu sememangnya lebih merah dan lebih asli dari darah bangsa lain.

4 comments:

  1. Kak Lela..sekadar pengalaman. Saya pernah terlibat dalam kemalangan melibatkan bas dan sebuah van yang baru pulang dari estate. Penumpang Van semuanya adalah bangsa lain bukan melayu. Dan keadaan mereka amat teruk. Bumbung Van sampai terlipat dua. Tapi orang2 yang sebangsa dgn penumpang van hanya melihat. Orang2 kita yang tidak mempedulikan baju kotor ke apa..terus menyerbu menolong penumpang2 yang penuh dgn darah. Masa tu saya masih di tingkatan 4. Jadi saya terus mengatakan yg org melayu tak kira bangsa,,pentingkan nyawa. Tapi tidak tahulah sekarang..tak pernah lagi bertemu dgn situasi macam nielagi....
    Saya rasa ada juga org yg mempunyai pengalaman yg sebaliknya...Pokok pangkalnya hati..Tapi bagi saya Kak Lela still Melayu..saya suka tulisan akak. Masih mengekalkan bahasa kita..:)

    ReplyDelete
  2. Salam AuntyLela.

    Lama tak jenguk sini. Awalnya tak jumpa URL AuntyLela. Rupanya dah tukar ya? Akuro jumpe lepas google kan nama Aunty. Fuh! Lega... Ingatkan I lost you forever.

    Alhamdulillah.

    Akuro harap AuntyLela n family sejahtera di Okinawa.

    ReplyDelete
  3. ujen chan,
    setuju betul, pokok pangkalnya hati masing2. Bila bersangka baik, niat baik dan kelakuan pun baik, walau gunung sekalipun menghempap tidak mungkin tertimbus...inilah konsep keteguhan orang Jepun.

    ReplyDelete
  4. akuro chan,
    omedetou, dapat juga jumpa blog asal ini. Sebenarnya blog ini lebih awal dari blog-blog lain, kira balik awal bukan tukar blog.

    Tamani shima no uta irete ageru kara, tanoshimini ne :-)

    ReplyDelete