Monday, September 20, 2010

Jiran

Jiranku, si emaknya dah lebih setahun tinggal di rumah orang tua. Rumah itu kosong. Sesekali adik beradik mereka berkumpul, makan2 untuk meraikan hari sembah roh atau tahun baru atau entah apa2 lagi.

Yang tinggal tetap di rumah itu, hanya seorang bujang tua. Dia bukan tinggal dalam rumah itu tapi dia bina sebuah pondok simen di tanah lapang depan rumah dia. Tanah lapang itu depan rumah ambo juga.

Si bujang itu dah tua. Lebih tua dari ambo tapi masih bujang. Kerja entah apa. Pondok simen itu bertentang rumah ambo. Saban hari waktu petang, dia duduk depan pondoknya, mengarah pandang ke rumah ambo. Nasib baik, binaan rumah ambo tidak bertentangan.

Sekarang dia membina kepungan di keliling rumahnya. Jiran-jiran di belakang rumah dan saya tidak dapat melihat lagi ke dalam kawasan rumahnya.

Si bujang ini agak pelik. Entahlah saya rasa orang lelaki yang membujang sampai ke tua memang pelik. Orang lelaki mesti kahwin. Kalau tidak mana nak ganti darah. Kaum perempuan lain.

Saya tak kisah dia kepung tanah dan rumah dia tapi saya terfikir kes di Jepun satu hari dulu tentang seorang bujang tua menculik anak gadis. Gadis itu dikurungnya dalam bilik di rumahnya yang berkepung dan mendera gadis itu berbulan-bulan.

Lagi satu saya teringat pula tentang kes Banting sekarang...kan ke tembuk setinggi 1.5 m juga mengepung kawasan itu?

Orang yang mengepung rumah mereka, saya rasa mesti ada sesuatu yang mereka ingin sembunyikan. Ini theori saya yang fobia dengan kelakuan manusia-manusia pelik!

Seekor arnab
dalam tuala putih
berkibar-kibar.

********

4 comments:

  1. takut juga ek kalo si bujang itu buat perkara tak baik. mintak dijauhkan..Na'uzubillah..

    ReplyDelete
  2. suka ayat kak lela

    org lelaki mesti kawin, kalau tidak macam mana nak ganti darah..

    ReplyDelete
  3. ume chan,

    memang akak takut. Kalau otto outstation, mesti minta si bujung duduk rumah.

    ReplyDelete
  4. zar,

    akak pun suka ayat ini sebab entah kenapa terasa org lelaki yang single macam org separuh hidup.

    ReplyDelete