Friday, May 11, 2007

Hibiscus



Orang Malaysia kata bunga raya itu lambang bunga negara mereka. Di Okinawa, bunga raya sudah menjadi lambang kebanggaan mereka. Boleh dikatakan di setiap laman rumah ditanam berbagai jenis bunga ini.

Mereka telah menghasilkan lebih kurang 50 jenis kacukan hibrid bunga ini. Hibrid yang sebesar muka manusia, hibrid berlapis-lapis, hibrid berkelopak mawar dan hibrid berwarna hitam.
Proses penggrafan dilakukan secara saintifik dimakmal oleh pakar hortikultur dan dengan ini telah terhasil beberapa hibrid baru.

Penduduk Okinawa juga salah satu hibrid baru, seperti bunga raya ini, proses cantuman telah bermula sejak pemerintahan raja Ryukyu di era 1400.

Bersambung...

3 comments:

  1. Kak lela
    Bunga raya bunga kebangsaan Malaysia. Orang malaysia panggil bunga raya. orang okinawa kata bunga tu nama apa . Sesungguhnya bunga buna di sini cukup cantik...harum serbak mewangi.. macam buah lakuma tu..wangi nyer...

    ReplyDelete
  2. wah. lawa betul bunga raya dia! macam-macam kombinasi warna ada! paling saya minat yang warna hitam tu. macam dalam cerita ahli sihir.

    ReplyDelete
  3. salam anizakri,
    orang Jepun panggil bunga raya sebagai haibisukas hehehe.
    Hibiscus tak harum tapi lili tersangatlah wangi sampai masuk ke langit.

    Buah likuma mesti cepat-cepat makan bila dah merekah.

    azra chan,
    betul macam dlm cerita ahli sihir. The black-heart madame poisoning the virgin-white blusher!

    ReplyDelete