Friday, July 13, 2007

Post typhoon report





A truck that has been flipped over by strong winds is seen in Naha, on Japan's southern island of Okinawa, July 13, 2007. A powerful typhoon stuck the southern Japanese islands of Okinawa on Friday, pounding them with torrential rains and high winds before it heads north towards the nation's main islands. The plate number has been altered by the source. (Kyodo - JAPAN/Reuters)

In Okinawa, men trying to clear the damage clung to trees to withstand the violent wind and rain, which was so forceful it uprooted trees and knocked over large fences, television footage showed.

"This is one of the biggest typhoons we've experienced in Okinawa," a local hotel employee said by telephone.

"We islanders are very nervous. It's fairly dangerous to go out or even drive a car as trash and broken trees are flying in the air," he said.

Seventeen people have been injured in Okinawa since the typhoon approached Thursday and at least one is in a serious condition, according to the prefectural government.

Latest figure of injuries after this report is 23 people with one still unconscious.

The "extremely strong" by the meteorological agency, is packing wind gusts of up to 252 kilometres an hour (156 miles an hour) and moving north at 30 kilometres (18.6 miles) an hour.

My doa for the safety of friends and their families all over mainland Japan.
Please stock your food supplies and make sure you have candles and torchlight with battery.

10 comments:

  1. salam kak lela. alhamdulillah. glad that everything is alright. hope that it will settle soon. inshaALlah.

    ReplyDelete
  2. salam sifu,
    syukurlah sifu semua selamat. lepas ni mesti sesi mengemas kawasan rumah pula, kan sifu?

    ReplyDelete
  3. Harap Jahrera dan keluarga di lindungi olehNya.
    Teruk betul taufu kali ni ye kak..
    kat atas ni lepas taufu, gempa bumi pulak dah..

    ReplyDelete
  4. salam k.lela. taifu taihen datta ne. moga k.lela sekeluarga dan kwn2 lain yg ada kat sana...selamat semua nye. amin!

    ReplyDelete
  5. salam kak lela,
    masa tengok terebi pasal taifu kat okinawa, mmg saya dok teringat dan doakan kak lela sekeluarga selamat...

    kami kat sini, smlm terasa balance2 jishin - boleh tahan lama... suami saya terus baca doa tolak bala...

    lepas ni nak kena sediakan torchlight, lilin dan bekalan air minum banyak-banyak...

    sama-samalah kita doa semoga semuanya dalam lindungan dan peliharaan Allah sentiasa...

    ReplyDelete
  6. salam lenny,
    terima kasih prihatin terhadap keluarga saya di sini. Harap ribut taufan macam ini tidak menjengah ke Msia.

    Salam defina chan,
    ye, mengemas itu yang berat. Kena makan 3-4 hari baru beres.

    ReplyDelete
  7. salam faruha san,
    ribut taufan seganaz ini belum tercatat sebelum perang dunia ke-2 thn 1951.
    Sememangnya kepulauan ini sudah biasa dgn ribut taufan sejak berzaman lagi. Ada sejarah mengatakan, tahun 1800 sebuah kapal dari portuguese tersadai di bahagaian selatan pulau okinawa.
    Anak2 kapal terpaksa menumpang di rumah org2 kampung. Setahun selepas itu, banyak bayi dilahirkan berbentuk wajah portuguese hingga ke sekarang.
    Panjang pulak komen-balas ini.

    ReplyDelete
  8. ume chan,
    sinpai kakete, sumimasen deshita.

    Haida san,
    jahrera aminkan doa itu utk kita semua.

    ReplyDelete
  9. Saruni Bin Sapee'on10/8/07 11:15 AM

    Alhamdullillah.........Hajjah Lela sekeluarga selamat. Waktu terus berlalu juga untuk sampai ke musim akan datang.Wak dah lama tak sempat baca blog Lela... Baru ni la sempat nya. Tahun ni Insha Allah Wak ke Mekah Ikut Tabung Haji

    ReplyDelete
  10. salam wak saruni,
    Berita gembira ini wak, saya doakan semoga selamat pergi dan balik menunaikan fardhu haji.
    Bermakna raya haji 2007 wak berada di mekkah, semoga mendapat haji mabrur, insyaAllah.

    ReplyDelete