Monday, December 15, 2008

Masalah catatan blog

Masa kembali ke pulau ini dari cuti yang panjang (pada bulan Ogos tahun ini), seperti biasa saya rasa ada sesuatu yang tidak betul dengan komputer ini. Mungkin cara gunapakai Tomo, anak bujang, yang mengerjakan komputer sewaktu saya bercuti, berlainan dari cara saya.
Masa itu kotak komen dalam blog ini kerap kali hilang, sekali dua membuat refresh barulah ia muncul semula. Tapi dalam kesibukan masa, ada kalanya saya tidak dapat re-start atau refresh dan terlepas membalas komen dari pembaca.
Selain dari membersihkan dan mengemaskini berbagai memori dan data, saya hanya dapat membalas komen dengan mengikuti link dari pembaca.
Masalah ini sangat menyusahkan.
Sebelum masalah ini timbul, saya hanya membalas komen pada kotak di blog sendiri dan tidak rasa perlu melihat tulisan jiran sebelah. Saya tidak ambil kisah tulisan orang lain.
Saya rasa perangai begini seperti seseorang yang berjawatan tinggi, yang tidak mampu meluangkan masa untuk orang lain, yang hanya mengharapkan kunjungan pembaca lain.
Rasanya ini cara yang tidak adil sebab saya bukan seorang berjawatan tinggi, saya hanyalah suri rumah!
Rupanya ada hikmah di sebalik masalah kehilangan kotak komen.
Dengan tidak ada jalan lain lagi, saya mengikuti link yang ditinggalkan penulis komen, barulah saya tahu banyak pembaca yang meletakkan blog saya sebagai link utama. Terima kasih kepada mereka.
Amat terharu, amat tersendu rasanya.
Tidak sangka catatan yang tidak seberapa ini, yang kadang-kala terlalai, yang selalu tidak dikemaskini, dibaca dan dilinkkan dalam blog mereka.
Blog ini bermula pada tahun September 2003, sudah 5 tahun umurnya, oleh Naib-President JICA (Japan Internationl Co-operation Association), sdr MBA. Dalam 5 tahun ini, kumpulan kenalan penulis blog bertambah dan selepasnya banyak juga yang hilang entah ke mana. Ini masalah siber, hanya komputer yang bersambung dengan talian internet boleh meneruskan perhubungan siber.
Alangkah sensitifnya perkenalan dalam alam siber!
Satu lagi masalah dunia blog melibatkan keselamatan komputer yang merisaukan, pendindingan spyware dan pop-up.
Tolonglah pasang pertahanan spyware dan pop-up. Ini sangat penting.
Saya tidak dapat meng-access mana-mana blog yang tidak memasang pertahanan ini. Ini sebagai keselamatan dari dijangkiti spyware dan segala pop-up/iklan haram.
Saya rasa menjaga keselamatan komputer dari serangan virus/spyware/pop-up ialah satu kewajipan semua penulis blog bukan hanya pada komputer sendiri juga pada komputer pembaca.

2 comments:

  1. Awan Okinawa Berlalu ada karektor yang 'lain'. 3 budaya bercantum - unik. Yr writing does make me to pause and to ponder after each readings.
    Sometimes I just read and it lingers in my mind for sometimes until I get idea of what to comment. Nut most of the time I keep it to my self than to publish it!
    About the shiled ..ya kakLela, "pendinding" tu memang amat penting:)
    Keep well.

    ReplyDelete
  2. Kembali dari Okinawa pada tahun 1998, terus terpikat sehingga sekarang....... dan masih teringat-ingat pengalaman yang dirasai semasa di sana

    Wak Minah

    ReplyDelete