Tuesday, August 31, 2010

Life Path

courtesy of Google-Mt.Fuji

Today is the last day of the year for climbers to struggle up Mt. Fuji. The mountain is closed from tomorrow until July next year, when it will be opened again for climbers. Once a year from July till August, everybody can try to climb this mountain. July/August this year, a record 280,000 people tried to climb to the summit. But whether these 280,000 succeed to the summit is not in the record.
I've done my share of climbing of Mt. Fuji and successfully reached the summit. But if you ask me, do I want to climb again...my right heart says YES but my left heart says NO (anyway, you figure out the left and right).
I can see the path to the top at the beginning of the climb. Its there! All laid out!

I, also have my path laid out at the beginning of my life journey. I wanted to become the most powerful, influential women of a huge, international organization. I want people to jump at the click of my fingers, I want drivers to open and close doors for me, I want different meals serve everyday.
I was willing to work hard and climb this path to reach the top. That was my plan, that was my goal.

But no...it did not turn up that way!

Now, I am sitting in my house, thinking my of two girls having successful careers climbing up the mountain path.
Now, I am sitting at home, washing dishes everyday.
Now, I am sitting in front of this laptop, knocking the keyboard.
Now, I write everyday.
Somehow, somewhere I must have took a different turning...!!!

But my right heart say YOU'VE DONE IT, GIRL and my left heart says I'M OK!

*******

4 comments:

  1. bersyukur dengan apa yan ada...insyallah...saya pun serupa. Dah dapat apa yang saya nak...semuanya ada tapi saya tak berkesempatan tinggal bersama-sama dengan keluarga. Sudah bertahun tidak tiggal dengan anak-anak dan isteri...dulu memang saya mengejar cita2. Semuanya dah saya capai...apa lagi saya mahu? Tak ada lain lagi dah...saya tak kisah kalau gaji tinggal setengah dan jawatan dah jadi kecil sekarang...yang saya mahu cuma anak-anak dan isteri bersama-sama saya kembali sebagai satu keluarga sederhana.....think about it!

    ReplyDelete
  2. salam uncle,

    Ye, saya setuju. Pada satu ketika dalam hidup, kita rasa sudah tak perlukan lagi kebendaan. Yang kita cari hanya kebahagian bersama keluarga dan kesihatan. Kesihatan utk kita teruskan ibadah dan tidak menyusahkan org lain.

    Ye, kita tak perlu kebendaan.

    ReplyDelete
  3. Salam Puan,
    saya menjejaki blog puan melalui comment yg puan tinggalkan di blog Uncle.
    Gembira di ketemukan dgn satu lg blog yang bagus..dan memberi inspirasi berguna..
    samada dlm mengisi kehidupan, menangani hal anak2,kerjaya dan sebagainya..terasa dunia saya yg kecil menjadi meluas..yang pasti kini, saya pun menjadi minat dgn haiku..
    setiap kali terasa sunyi.. hatikan berbunga bila berhaiku..

    terimakasih
    memberi inspirasi
    salam ku hulur

    ms.legolas@nroha

    ReplyDelete
  4. Puan legolas,

    Jika ingin membaca haiku saya, ada banyak lagi dalam facebook. Add nama Leyla Shuri dan saya masukkan nama puan ke laman Haiku/tanka.

    Catatan blog ini hanya pengalaman saya seadanya. Saya elak menulis isu politik dan agama

    Terima kasih sudi berkenalan.

    Selamat meneruskan akhir2 Ramadan.

    ReplyDelete