Thursday, March 04, 2004

Jumpa duit

Tempat: Saiwai-ku, Kawasaki, Kanagawa.

Tahun 1983, waktu itu saya ke pasar, ternampak di tepi jalan wang kertas diterbangkan ke arah saya. Saya kutip yen 5000 itu. Lalu saya bawa duit itu ke koban atau pondok polis yang berada 200 m di depan. Saya diarah mengisi borang dan jika duit ini tidak diklaim dari pemilihnya selama 6 bulan, ia menjadi hak milik saya. Polis pondon itu akan menghubung saya untuk memberikan wang itu jika tidak diakui dari pemiliknya.
Malanya selepas 3 bulan dari kejadian ini, saya berpindah ke Singapore. Tidak ada harapan saya untuk mendapatkan duit itu sebab kalau saya tidak pergi ambil sendiri duit itu, ia dimasukkan ke tabung kebajikan.

Seminggu lepas, ada kes orang buang duit sebanyak yen 2,800,000 atau RM980,000. Wang kertas itu dibalut rapi dan dimasukkan dalam kotak. Pengangkut sampah yang terjumpa duit itu berkerja dengan Pengangkutan Awam dan buat klaim ke atas duit itu.
Macam kes saya diatas, duit yang dijumpai di jalan awam akan menjadi hak-milik sendiri lepas 6 bulan.

Dalam kes pekerja itu, adilkah dia buat klaim ke atas wang itu selepas 6 bulan kelak jika tidak ada sesiapa klaim?

Jawapannya: Tidak patut dan tidak adil sebab kaki-tangan Pengangkutan Awam hanya digajikan untuk mengangkut sampah. Sampah yang diangkut itu hak milik negara, duit yang dijumpai itu dirasmikan sebagai sampah dan sama seperti sampah yang lain, "sampah" itu hak milik negara.
Pekerja itu tidak boleh klaim "sampah" itu.

MBA, itu duit betul, bukan olok-olok. Bulan March, bulan penutup akaun syarikat.
All company financial assets will be liable for taxation by end of March (alamak, sori tak tau nak tulis dalam bahasa melayu).
Some big-shots received under-table money and by throwing away the evident, might cover their tracks from the police.
Some mafia gang got it from drugs sales and threw the money to get rid of evidence.

Anyway, this case is still under investigation. But it is quite common for people to find bundles of money on the roadside in March.
March 5, 22.22

No comments:

Post a Comment