Wednesday, March 31, 2004

Tindak-balas.

Petikan dari BH.

Sementara itu, bapanya, Ibrahim Maadah, 53, berkata beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pentadbiran sekolah dan Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan (Jains) atas kematian anaknya.

Katanya, tindakan itu juga bagi memastikan kejadian yang berlaku ke atas anaknya tidak berulang ke atas pelajar dan anak orang lain.

"Walaupun dia sudah tiada tetapi saya akan membela kematiannya. Saya tidak berkompromi dan berganjak dalam perkara ini. Sepatutnya pengurusan sekolah dapat memastikan keselamatan pelajar," katanya.


Saya beri sokongan pada bapanya dan harap dia mendapat keadilan dari tragedi ini.
Ada orang komen yang pentadbiran sekolah dan guru-guru dalamnya tidak boleh disalahkan dan sepatutnya ibu-bapa yang bersalah sebab tidak memberi pendidikan ugama asas untuk anak-anak mereka.
Memang saya juga percaya perkara membunuh ini ada kaitnya dengan ibu-bapa dan latar-belakang pelajaran ugama.
Tapi adakah ibu-bapa murid-murid yang bersalah itu diheret ke mahkamah? Tidak kan?

Wajarnya pentadbiran sekolah itu mesti disalahkan. Memang sepatutnya pegawai sekolah, guru besar, guru kelas dan semua yang terlibat mentadbirkan sekolah itu BERSALAH!
Ingat nak jadi orang berpangkat senang ke? Pakai pangkat kat leher, jalan cekak pinggang ke?
Memanglah tiap-tiap murid yang datang ke sekolah itu dari berbagai latar-belakang bermakna ibu-bapa mereka dari berbagai lapisan masyarakat.
Yang paling mustahaknya sekolah itu mendisiplinkan murid-murid liar dan jangan dibiarkan perkara seperti "ragging" dan "hooligan" berlaku.
Kalau sudah tahu tiap-tiap tahun murid-murid buat "ragging", kenapa tak dimusnahkan dari asal? Itu pentadbiran sekolah kena bertanggung-jawab.
Berlakunya pergaduhan sebab cerek letrik, sepatutnya sekolah itu adakan senarai barang-barang yang boleh disimpan dan yang tidak boleh disimpan oleh murid-murid. Ini kan basic? Kalaulah tak ada senarai seperti ini, saya rela lambangkan pentadbiran sekolah itu KAYU REPUT!

Saya tersangatlah emosenal dan sedih atas perkara yang berlaku dan saya harap sangat-sangat mata kementerian pelajaran dan mata ibu-bapa anak liar-liar akan terjelik bila masalah ini dihadapkan ke mahkamah nanti.

Saya berdoa anak yang meninggal itu dibersihkan dosanya dan ditempatkan di shurga, amin.

No comments:

Post a Comment